Projděte se s námi prostředím Montessori třídy pro děti 3-6 let v naší kladenské MŠ (Zelené školce, Obránců míru 2666, Kladno). Během letních prázdnin jsme se věnovali zvelebování našich provozoven, jako každé léto. Největší změnu jsme zrealizovali v kladenské Zelené školce.
V budově jsme od počátku roku 2015 a původně to byl malý kulturní dům. Nebyl tedy vůbec zamýšlen jako mateřská škola. K úpravám hlavně umýváren a WC došlo právě před šesti lety tak, abychom mohli požádat o zápis mateřské školy do rejstříku škol. Rekonstrukci provedl vlastník objedku - město Kladno (ještě jednou děkujeme!). Jinak vlastně tehdy zrekonstruovaný objekt slouží tak, jak jsme ho převzali. Rakonstrukce byla provedena celkem univerzálně bez jasného záměru, co v objektu bude. Sál bývalého kulturáku Klubko 55 je dnes třídou naší Montessori školky. V bývalé promírárně máme kancelář, v tehdejší chodbě, která mimo jiné sloužila jako výstavní prostor, mají z velké části klubovnu skauti a zbytek se stal vstupním prostorem/šatnou. Jak už jsem psala, rekonstrukcí prošly dětské umývárny a WC, zbytek zůstal v původním stavu. Šatna byla pro školku s kapacitou 28 dětí a souběžný provoz se skauty zoufale malá. Naučili jsme se s tím fungovat, ale letos (asi odpočatí po Covidu) jsme na tento prostor namířili svou pozornost a kreativitu a vymysleli následující: zbytečné invalidní WC můžeme zrušit a stejně tak nesmyslně dispozičně řešenou chodbičky v WC dospělých a o tento prostor šatnu rozšířit. Následovala rychlá akce žádosti a schválení Radou města i stavebním úřadem a 1. 7. mohla být akce zahájena. Jak už to tak bývá, nezůstalo u jednoho. A tak tedy kromě bourání zdí, sundání obkladaček, dostavbu příček, vyrovnání podlahy, přesunutí bojleru, stěrky celé podlahy a položení krásného zeleného PVC dostala šatna nové osvětlení, výmalbu (samozřejmě), dekorace, ale hlavně nový nábytek - zavírací nízké skříňky pro každé dítě, botník a skříň pro uložení obuvi skautů. Když už jsme byli v akci, podívali jsme se také na provoz v umývárně a dětské kuchyni. Umývárny jsme vybavili novými věšáky na ručníky (myslím, že barvu byste uhodli). Dětská kuchyň dostala obklad a horní skříňky, do třídy se přesunula myčka a trouba, aby byla blíže dětem a jejich praktickým činnostem. V kontrastu nové kuchyně staré poličky na pomůcky? No co myslíte? Všechny jsme obrousily (to Y je tu správně) a nově nalakovaly nebo napustily olejem. Prokouklo to! Schválně mrkněte, jak to probíhalo. A jak se vám líbí? Doufáme, že bude brzy příležitost pozvat k nám i rodiče z ostatních dvou poboček :) Moc děkuji svým kolegyním, našim rodinným příslušníkům, řemeslníkům pánám Iléšovi, Svobodovi, Manclovi a Zelenkovi. Také Marku Bečkovi ze skautského střediska Stopa. A také Magistrátu města Kladna. Za skvěle odvedenou práci, pomoc, spolupráci, podporu finanční i morální ♥ Senzitivní období pro jazyk mají děti z pohledu Montessori pedagogiky po celou dobu fungování absorbující mysli - tedy od narození do šesti let (kdy se učení pomocí absorbující mysli mění na učení se pomocí vůle). Toto období má mnoho fází. Zájem o písmenka se u dětí probouzí okolo 4.-5. roku věku. Začnou se zajímat, co je kde napsáno a začne mít smysl nabízet jim aktivity s písmeny. V tomto období potřebují trénovat zrakové rozlišování, aby správně rozeznaly tvary jednotlivých písmen. Potřebují si propojit tvar písmene se zvukem hlásky. Tříbit sluch, aby dokázaly rozlišovat foneticky. Rozvoji čtení se věnuji v novém projektu Hurá čtu. Můžete se stát jeho fanoušky na facebooku nebo členem skupiny pro sdílení zkušeností s rozvojem jazyka. AKTIVITY S RŮŽOVOU SADOU SLOV Růžově je označená sada pro počáteční čtení. Obsahuje slova jednoslabičná z tří nebo čtyř písmen, slova dvojslabičná, kde se střídají souhlásky a samohlásky, a také delší dvojslabičná slova. Musí ale platit, že písmenka ve slově se stejně čtou, jako se píšou. KARTIČKY A PÍSMENKA KE SKLÁDÁNÍ SLOV Sada šesti trojpísmenných jednoslabičných slov z růžové řady. Obsahuje 6 kartiček se slovem a obrázkem + kartičky s písmeny, ze kterých lze všechna slova poskládat. Není třeba tisknout barevně (mají pouze růžový rámeček). Tiskněte buďto na silnější papír nebo zalaminujte. Lze také podlepit kartonem nebo moosgumou pro snadnější uchopení dětskými prstíky. ![]()
V Montessori školkách a školách děti začínají se psaním psacího písma. Tvar a způsob psaní vázaného písma je pro dítě přirozenější. Nejprve dítě zvládne čmárat propojené křivky a složitější rovné čáry, které je potřeba na přesném místě začít a skončit zvládne až později. Navíc pohyb ruky při psaní vázaného písma pomáhá propojovat obě hemisféry mozku. Je ale fakt, že jsme v běžném životě obklopeni tiskacími písmeny a děti je chtějí napodobovat. Výbornými pomocníky pro trénink grafomotoriky jsou všechny aktivity praktického života. Všechny činnosti v kuchyni, v dílně, na zahradě. Začínáme velkými pohyby celé ruky - natírání, mytí stolu, malování na velkou plochu... V podstatě v celém procesu platí u činností i u náčiní, že:
Samozřejmě psaní jako takovému musí předcházet kromě činností ruky také spousta aktivit, díky nimž se děti seznámí s písmeny - jejich tvary, názvy i hláskami. Když se ale toto všechno propojí, napíšeme, co nás napadne. A to je pro děti obrovský objev a zároveň motor v činnosti pokračovat a zdokonalovat se. Dnes Vám nabízíme dvě školkové aktivity na psaní a to názvy měsíců (psací) a verše z písně "Měsíce" od Hradišťanu, která nás provází školkovým rokem. Také si můžete vytisknout linkovaný papír pro psací písmo. Přejeme spoustu radosti z nových dovedností.
Děti si z procházek rády nosí různé poklady. Třeba větve :) Co s nimi?
Romča ze Zelené školky s dcerou Aničkou pro vás připravily jednoduchý fotonávod na výrobu roztomilých zajíců. BUDETE POTŘEBOVAT
POSTUP Vyberete vhodnou větvičku - vidličky. Tělo zajíčka by nemělo být příliš slabé. Na silnější větev se lépe namotává "svetr" a maluje obličej. Tavnou pistolí přichytíte konec příze k tělu zajíčka a můžete začít omotávat. Stejně tak přichytíte konec. Fantazii se meze nekladou. Zajíci mohou mít veselé svetry - barevné, pruhaté. Nakonec namalujete oči a čumáček. Věříme, že u vás jeden ušák nezůstane osamělý a vyrobíte si aspoň dva, jako Anička. |
Petra Líbová
Nadšená propagátorka pedagogiky Marie Montessori. -více- starší články
January 2022
|