Montessori Kladno
  • MONTESSORI KLUB
    • O Montessori klubu
    • Rozvrh
    • Montessori pracovny
    • Zpívání pro batolata
  • DĚTSKÉ SKUPINY
    • O Montessori DS
    • Informace k docházce
    • Sekce pro rodiče
    • Organizace šk. roku
    • Živý dvorek
    • Dokumenty DS
    • Zápis do DS
  • MATEŘSKÉ ŠKOLY
    • O Montessori mateřské škole
    • MŠ Kladno >
      • Sekce pro rodiče
      • Zahrada
    • MŠ Hostouň >
      • Sekce pro rodiče
      • angličtina
    • Organizace šk. roku
    • Školní vzdělávací program
    • Dokumenty školy
    • letní tábory
    • Zápis do MŠ
  • STRAVOVÁNÍ
  • KURZY PRO DOSPĚLÉ
    • Přehled přednášek
  • O MONTESSORI
    • Pedagogika Montessori
    • Maria Montessori
    • Praktický život
    • Smyslová výchova
    • Jazyk
    • Matematika
    • Poznáváme svět
  • O NÁS
    • Náš tým
    • Archiv novinek
    • Praxe pro studenty
    • Erasmus+ ProChil Project
    • Hledáme kolegy
  • MISE, VIZE, HODNOTY
  • OHLASY RODIČŮ
  • ČASTÉ DOTAZY
  • CENÍK
  • KONTAKTY
  • BLOG
  • WEBOOKER

Žijeme Montessori vzděláváním

Dvanáctero Marie montessori

3/31/2020

 
Maria Montessori vytvořila "dvanáctero" pro průvodce dětí v mateřské škole. Hovoří o jeho úloze a úkolech ve vztahu k dítěti a jeho rozvoji. Dnes už nám to nepřipadá až tak převratné, i když ve srovnání s klasickým vzdělávacím systémem to je stále inovátorské. Dovedete si představit, co to muselo způsobit za poprask před sto lety?
Pro MŠ Marie Montessori vytvořila následující „dvanáctero“:
  • Průvodce musí předem vytvořit připravené prostředí a starat se o něj.
  • Průvodce musí sám ovládat užívání a využití didaktického materiálu a umět dětem zprostředkovat jeho používání.
  • Průvodce je aktivním, když zprostředkovává dítěti vztah s okolím a je pasivním, pokud se tento vztah již uskutečnil.
  • Průvodce musí děti neustále pozorovat a diagnostikovat, aby uměl pomoci v okamžiku, kdy je požádán o pomoc.
  • Průvodce musí a smí podat pomocnou ruku jen tehdy, je-li požádán o pomoc.
  • Průvodce musí umět nejprve naslouchat a potom se ptát.
  • Průvodce musí respektovat dítě, když pracuje, a nevyrušovat ho.
  • Průvodce musí respektovat dítě, když dělá chyby, aniž by ho hned opravoval.
  • Průvodce musí respektovat dítě, které odpočívá a přihlíží práci jiných, aniž by ho rušil a nutil do práce.
  • Průvodce se musí stále pokoušet nadchnout děti pro práci.
  • Průvodce musí děti nechat pocítit, že se na jeho pomoc mohou kdykoliv spolehnout, nesmí ale svoji pomoc nikdy vnucovat.
  • Průvodce nabízí dítěti, které dokončilo svoji  práci a vyčerpalo své síly, mlčky svoji duši.

Téma lásky a respektu k dětem se Montessori filozofií táhne jako červená nit.

Picture
zdroj obrázku: lucieernestova.cz

Montessori doma - praktický život

3/19/2020

 
Od pondělí máme přerušený provoz jak v dětských skupinách, tak v mateřské škole. Vláda ČR vyhlásila nouzový stav a zájem o docházku opadl na úplné minimum. Naše průvodkyně teď pečují o vlastní děti i rodiče, šijí roušky a snaží se nepropadnout trudomyslnosti. Jako většina...

Mimochodem, tohle je úplně nová situace - jsme téměř všichni doma, vycházky jsou omezené na naprosté minimum. Nevíme, kdy to skončí a že to můžebýt dlouhé. Je to zatěžkávací zkouška pro vztahy ve všech ohledech. Není to dovolená, ale čas, kdy dospělí také díky home office potřebují pracovat a soustředit se. Děti za chvíli přestanou bavit hračky a bude třeba nabídnout jim činnosti, které je zaměstnají. Přineseme vám tipy na aktivity, na které jsou děti zvyklé ze školky a mohly by vám pomoci. Vytěžme se situace to pozitivní, co se dá :)

Než se do nich pustíme, je potřeba si uvědomit, že tenhle "prodloužený víkend" bude asi opravdu dlouhý a velmi všem pomůže, když dny dostanou nějaký řád, na který mimochodem všechny děti do 6ti let mají citlivé období. Řád v činnostech, prostředí i vztazích jim pomáhá se v situaci orientovat. Vědí, co bude a mohou se zapojit a být v činnostech úspěšné.

Doporučujeme aspoň přibližný denní harmonogram (časy vstávání a ukládání k spánku, časy jídla, náplň dopoledního a odpoledního programu, čas procházky...)

Zapojte děti podle věku a schopností do domácích prací. Ze školek a jeslí jsou zvyklé podílet se na přípravě jídla i péči o prostředí.

Co jsou schopné zvládnout?

Picture
Ve školce i jeslích si děti samy připravují svačinu/oběd:
  • myjí ovoce a zeleninu, loupou je a krájí
  • vyrábějí pomazánky
  • pečou moučníky - čtou návod, odměřují suroviny, přesypávají, přelívají a míchají
  • mažou si pečivo a servírují si je
  • prostírají
  • rády loupou vejce natvrdo nebo mandarinky
  • lisují šťávu z citrusů...
  • nalévají naběračkou polévku
  • nalévají si ze džbánku pití

Pečují o prostředí:
  • uklízejí - zametají podlahu, umývají stůl, leští zrcadlo...
  • myjí a utírají nádobí
  • starají se o květiny - otírají zaprášené listy, zalévají, přesazují...
  • zkrášlují prostředí - aranžují květiny do vázy a umísťují je podle svého vkusu
  • pečují o morčata a rybičky
  • pomáhají s vyklízením myčky a úklidem nádobí
  • třídí příbory
  • perou menší věci - hadříky, útěrky
  • mohou žehlit
  • skládají prádlo (ručníky, kapesníky, vlastní oblečení)
  • čistí boty
  • leští předměty z různých materiálů (sklo, kov, dřevo...)

Klíčem je doma uspořádat prostředí tak, aby to děti dokázaly samy.
Aby věděly, kde najdou potřebné náčiní - kde máte smetáček a lopatku, hadr na podlehu... Kam s mokrým hadrem, aby se mohl usušit...
Pro přípravu jídla ideálně vše potřebné připravit dětem na podnos nebo na stůl. Dbejte na bezpečnost (špičaté a ostré nože), ale zároveň buďte kreativní a bez předsudků Věti toho zvládnou opravdu hodně a spokojení budete všichni.

Přeju vám hezký a naplněný společný čas.

Montessori je vzdělání pro život

3/12/2020

 
Montessori je vzdělání pro život. Dává smysl. Je živé a podporuje růst člověka v kterémkoliv věku. Vychází z reality a je pro každodenní reálný svět. Víme, že děti se odmalička chtějí učit, baví je poznávat a radostně objevují svět kolem nás. Na tom v Montessori stavíme.

Informace a poznatky předáváme dětem propojeně, v souvislostech a ideálně tak, aby děti měly velký prostor pro vlastní aktivitu a objevování. Poznané propojujeme s realitou a se skutečným světem. Vše, co se dozvídáme, se učíme aplikovat a maximálně zavádět do praxe. Montessori pedagogika klade důraz na efektivně připravené prostředí pro učení dětí. Zakladatelka Marie Montessori vyvinula širokou škálu pomůcek, které děti využívají. Na učitele – průvodce dětí klade také velké osobnostní a odborné nároky. Ti dítě do prostředí uvedou, představí mu didaktické materiály a seznámí ho s pravidly. V rámci nich si pak dítě svobodně vybírá aktivity. Cílem je zachovat a posílit vnitřní motivaci dětí a podpořit je v nezávislosti.

Montessori pomůcky mají poměrně jasně daný vnitřní řád a pravidla, což usnadňuje a podporuje samostatnost již od útlého věku. Svobodná volba umožňuje dětem věnovat se tomu, co je právě teď nejvíc přitahuje, a efektivně tak využívat jejich senzitivní období. Děti se cítí respektovanější, není potřeba je do činností nějak motivovat a ochotně za svoje rozhodnutí přejímají zodpovědnost. V Montessori dítě nese přirozené následky své volby. Přirozené důsledky jsou bezprostřední a nejlepší zpětnou vazbou. Díky tomuto přístupu se děti rychle stávají samostatnými. Posouvají se kupředu vedeny vlastním zájmem a přijímají za to zodpovědnost. Poznávají se, a utváří se. Umí se odhadnout. Posilují tak sebedůvěru. Protože žádní dva lidé nejsou stejní a každý má svoji jedinečnou cestu, nemůžeme ani všechny děti vzdělávat v jednu chvíli stejně. Proto je pro Montessori typický vysoký stupeň autonomie dětí.

Postupný proces poznávání světa od konkrétního k abstraktnímu rozvíjí dětskou schopnost myslet a uvažovat. Pomůcky, které děti den co den používají, jsou mezi sebou vzájemně propojené a umožňují mnohá propojení objevovat. To děti přirozeným způsobem vede k neustálému hledání souvislostí a možných provazeb. Tento způsob učení podněcuje celostní myšlení u dětí a pomáhá jim vnímat sebe sama jako součást vesmíru.

Montessori pedagogika efektivní díky tomu, že je postavená na neurologii – na premise, že se lidský mozek rád učí. Pedagogika je ověřená více než sto lety zkušeností na pěti kontinentech. V České republice fungují Montessori školy už 22 let. Je to způsob vzdělání, které připravuje děti pro budoucnost. Na to, že se svět rychle mění. Víme a víme, že pro úspěšné fungování musíme být flexibilní, zodpovědní, nesmíme se bát zkoušet nové věci. Umět nést zodpovědnost, mít schopnost sebeřízení i spolupráce, schopnost vnímat propojení, souvislosti. Mít chut poznávat svět kolem nas a proměňovat ho. Schopnost přemýšlet, umět si vybrat, naplno se soustředit, „dotahovat“ své projekty, umět si činnosti plánovat.

Abychom tohle všechno zvládli, je nutný každodenní trénink těchto dovedností už v nejútlejším věku, dokud je mozek platsický a utváří si svou vnitřní architekturu a nastavení, tzn. do šesti let věku.

Pokud chcete, aby se vaše děti v sobě vyznaly, měly jistotu samy v sebe a zároveň chuť objevovat a proměňovat náš svět, přidejte se k nám :-).

Děkuji Mgr. Ditě Dlouhé z Montessori ČR za spolupráci při psaní tohoto článku.
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture

JAK TO VYPADÁ VE ŠKOLCE MONTESSORI?

3/9/2020

 
Montessori pomáhá dětem zvládnout praktický život, zkoumat, jak věci fungují, psát příběhy, počítat až do nekonečna a rozumět řádu věcí kolem sebe.
Když vejdeme do Montessori školky, většinou nás překvapí na první pohled. Prostředí je velmi jednoduché, ale přehledné, otevřené poličky jsou plné didaktických pomůcek. A děti? Ty jsou zabrané do svých činností a ve třídě je nezvykle nízká hladina hluku. Proč tomu tak je?
Zakladatelka tohoto pedagogického směru italská lékařka Maria Montessori vypozorovala, že dětský mozek se velice rád a rychle učí. V období od narození do šesti let věku funguje vlastně jako houba, která z prostředí nasává vše, čím je dítě obklopeno. V rámci těchto prvních šesti let života je mysl dítěte zvýšeně citlivá pro různé dovednosti. Obrovskou potřebou dětské mysli je orientovat se: v prostředí, ve vztazích, v tom, jak to na světě funguje. Proto to uspořádané prostředí, kde má každá věc své místo. Této potřebě orientace napomáhají také dospělí, kterým v Montessori neříkáme učitelé, ale průvodci dětí. Dr. Montessori vypozorovala, že se děti učí samy, že potřebují jen na cestě poznání zkušené průvodce, kteří jim pomohou se zorientovat. Tito dospělí dítěti postupně představí všechny pomůcky a také pravidla, podle kterých skupina ve školce funguje. Tento vnější řád pomáhá dítěti utvořit si řád uvnitř. Děti tak získají neobvykle velkou nezávislost a samostatnost.

Dítě se o tom, co bude ve školce dělat, rozhoduje na základě vlastního zájmu. Je to tu jako v mraveništi, kde každý dělá něco jiného. Děti jsou vedeny k samostatnému výběru aktivit, k dokončování, opakování. Stejně, jako se mohou rozhodnout, CO budou dělat, rozhodují se také KDY, S KÝM a JAK DLOUHO budou pracovat. Starají se o jak o sebe sama – připravují např. svačiny  (krájí, loupou, mažou, servírují), tak o prostředí – zalévají květiny, aranžují květiny do vázy, leští zrcadlo, utírají stůl, perou prádlo, krmí zvířecí mazlíčky... Když je při práci pozorujete, vidíte, že přesně vědí, co a jak.

Picture
Picture
Picture
Maria Montessori také viděla, že kolem čtvrtého a pátého roku věku přichází obrovský zájem o písmena a číslice. Dítě se v tomto období vlastního zájmu učí snadno, bez úsilí a vůle a k učení používá schopnost mysli absorbovat. Pokud je v prostředí, kde se dítě pohybuje, dostatek didaktického materiálu, který jeho zájem podpoří, a průvodce, který mu ukáže, jak se s pomůckami pracuje, postupuje v učení velice rychle. Děti tak píší a čtou a počítají v tisících dříve, než nastoupí do základní školy.

Prostředí školky je rozčleněno na pět vzdělávacích oblastí – oblast praktického života, smyslové výchovy, jazyka, matematiky a sekce Poznáváme svět. Vše je přehledné, dětem dostupné, seřazené podle dvou základních principů: od jednoduchého ke složitému a od konkrétního k abstraktnímu.

Ve školkách Montessori jsou běžné heterogenní skupiny dětí od 3 do 6 let. Děti se tak mohou učit od sebe vzájemně. Velký důraz je kladen na vlastní aktivitu, používání rukou a opakování, které posiluje nervová propojení a tímto způsobem se dovednosti dětí tříbí a zpřesňují.

    Petra Líbová

    Nadšená propagátorka pedagogiky Marie Montessori.  -více-

    starší články

    October 2022
    August 2022
    January 2022
    September 2021
    April 2021
    March 2021
    July 2020
    April 2020
    March 2020

    RSS Feed

přihlášení klub a kurzy
OMLUVY ŠKOLKY A JESLE
Stravování a jídelníček

VIRTUÁLNÍ NÁSTĚNKY PRO RODIČE ZAPSANÝCH DĚTÍ

MŠ HOSTOUŇ
MŠ KLADNO
JESLE KLADNO

Montessori mateřská škola a klub Kladno, z. s.

Montessori MŠ Kladno
Obránců míru 2666
Kladno

Montessori MŠ Hostouň
Pod Kostelem 56
Hostouň
Montessori jesle
Ant. Suchého 2310
Kladno
Školní jídelna-vývařovna
I. Olbrachta 2618
Kladno

  • MONTESSORI KLUB
    • O Montessori klubu
    • Rozvrh
    • Montessori pracovny
    • Zpívání pro batolata
  • DĚTSKÉ SKUPINY
    • O Montessori DS
    • Informace k docházce
    • Sekce pro rodiče
    • Organizace šk. roku
    • Živý dvorek
    • Dokumenty DS
    • Zápis do DS
  • MATEŘSKÉ ŠKOLY
    • O Montessori mateřské škole
    • MŠ Kladno >
      • Sekce pro rodiče
      • Zahrada
    • MŠ Hostouň >
      • Sekce pro rodiče
      • angličtina
    • Organizace šk. roku
    • Školní vzdělávací program
    • Dokumenty školy
    • letní tábory
    • Zápis do MŠ
  • STRAVOVÁNÍ
  • KURZY PRO DOSPĚLÉ
    • Přehled přednášek
  • O MONTESSORI
    • Pedagogika Montessori
    • Maria Montessori
    • Praktický život
    • Smyslová výchova
    • Jazyk
    • Matematika
    • Poznáváme svět
  • O NÁS
    • Náš tým
    • Archiv novinek
    • Praxe pro studenty
    • Erasmus+ ProChil Project
    • Hledáme kolegy
  • MISE, VIZE, HODNOTY
  • OHLASY RODIČŮ
  • ČASTÉ DOTAZY
  • CENÍK
  • KONTAKTY
  • BLOG
  • WEBOOKER