Maria Montessori vytvořila "dvanáctero" pro průvodce dětí v mateřské škole. Hovoří o jeho úloze a úkolech ve vztahu k dítěti a jeho rozvoji. Dnes už nám to nepřipadá až tak převratné, i když ve srovnání s klasickým vzdělávacím systémem to je stále inovátorské. Dovedete si představit, co to muselo způsobit za poprask před sto lety? Pro MŠ Marie Montessori vytvořila následující „dvanáctero“:
Téma lásky a respektu k dětem se Montessori filozofií táhne jako červená nit. zdroj obrázku: lucieernestova.cz
Od pondělí máme přerušený provoz jak v dětských skupinách, tak v mateřské škole. Vláda ČR vyhlásila nouzový stav a zájem o docházku opadl na úplné minimum. Naše průvodkyně teď pečují o vlastní děti i rodiče, šijí roušky a snaží se nepropadnout trudomyslnosti. Jako většina... Mimochodem, tohle je úplně nová situace - jsme téměř všichni doma, vycházky jsou omezené na naprosté minimum. Nevíme, kdy to skončí a že to můžebýt dlouhé. Je to zatěžkávací zkouška pro vztahy ve všech ohledech. Není to dovolená, ale čas, kdy dospělí také díky home office potřebují pracovat a soustředit se. Děti za chvíli přestanou bavit hračky a bude třeba nabídnout jim činnosti, které je zaměstnají. Přineseme vám tipy na aktivity, na které jsou děti zvyklé ze školky a mohly by vám pomoci. Vytěžme se situace to pozitivní, co se dá :) Než se do nich pustíme, je potřeba si uvědomit, že tenhle "prodloužený víkend" bude asi opravdu dlouhý a velmi všem pomůže, když dny dostanou nějaký řád, na který mimochodem všechny děti do 6ti let mají citlivé období. Řád v činnostech, prostředí i vztazích jim pomáhá se v situaci orientovat. Vědí, co bude a mohou se zapojit a být v činnostech úspěšné. Doporučujeme aspoň přibližný denní harmonogram (časy vstávání a ukládání k spánku, časy jídla, náplň dopoledního a odpoledního programu, čas procházky...) Zapojte děti podle věku a schopností do domácích prací. Ze školek a jeslí jsou zvyklé podílet se na přípravě jídla i péči o prostředí. Co jsou schopné zvládnout? Ve školce i jeslích si děti samy připravují svačinu/oběd:
Pečují o prostředí:
Aby věděly, kde najdou potřebné náčiní - kde máte smetáček a lopatku, hadr na podlehu... Kam s mokrým hadrem, aby se mohl usušit... Pro přípravu jídla ideálně vše potřebné připravit dětem na podnos nebo na stůl. Dbejte na bezpečnost (špičaté a ostré nože), ale zároveň buďte kreativní a bez předsudků Věti toho zvládnou opravdu hodně a spokojení budete všichni. Přeju vám hezký a naplněný společný čas.
Montessori pomáhá dětem zvládnout praktický život, zkoumat, jak věci fungují, psát příběhy, počítat až do nekonečna a rozumět řádu věcí kolem sebe.
Maria Montessori také viděla, že kolem čtvrtého a pátého roku věku přichází obrovský zájem o písmena a číslice. Dítě se v tomto období vlastního zájmu učí snadno, bez úsilí a vůle a k učení používá schopnost mysli absorbovat. Pokud je v prostředí, kde se dítě pohybuje, dostatek didaktického materiálu, který jeho zájem podpoří, a průvodce, který mu ukáže, jak se s pomůckami pracuje, postupuje v učení velice rychle. Děti tak píší a čtou a počítají v tisících dříve, než nastoupí do základní školy.
Prostředí školky je rozčleněno na pět vzdělávacích oblastí – oblast praktického života, smyslové výchovy, jazyka, matematiky a sekce Poznáváme svět. Vše je přehledné, dětem dostupné, seřazené podle dvou základních principů: od jednoduchého ke složitému a od konkrétního k abstraktnímu. Ve školkách Montessori jsou běžné heterogenní skupiny dětí od 3 do 6 let. Děti se tak mohou učit od sebe vzájemně. Velký důraz je kladen na vlastní aktivitu, používání rukou a opakování, které posiluje nervová propojení a tímto způsobem se dovednosti dětí tříbí a zpřesňují. |
Petra Líbová
Nadšená propagátorka pedagogiky Marie Montessori. -více- starší články
October 2022
|