Senzitivní období pro jazyk mají děti z pohledu Montessori pedagogiky po celou dobu fungování absorbující mysli - tedy od narození do šesti let (kdy se učení pomocí absorbující mysli mění na učení se pomocí vůle). Toto období má mnoho fází. Zájem o písmenka se u dětí probouzí okolo 4.-5. roku věku. Začnou se zajímat, co je kde napsáno a začne mít smysl nabízet jim aktivity s písmeny. V tomto období potřebují trénovat zrakové rozlišování, aby správně rozeznaly tvary jednotlivých písmen. Potřebují si propojit tvar písmene se zvukem hlásky. Tříbit sluch, aby dokázaly rozlišovat foneticky. Rozvoji čtení se věnuji v novém projektu Hurá čtu. Můžete se stát jeho fanoušky na facebooku nebo členem skupiny pro sdílení zkušeností s rozvojem jazyka. AKTIVITY S RŮŽOVOU SADOU SLOV Růžově je označená sada pro počáteční čtení. Obsahuje slova jednoslabičná z tří nebo čtyř písmen, slova dvojslabičná, kde se střídají souhlásky a samohlásky, a také delší dvojslabičná slova. Musí ale platit, že písmenka ve slově se stejně čtou, jako se píšou. KARTIČKY A PÍSMENKA KE SKLÁDÁNÍ SLOV Sada šesti trojpísmenných jednoslabičných slov z růžové řady. Obsahuje 6 kartiček se slovem a obrázkem + kartičky s písmeny, ze kterých lze všechna slova poskládat. Není třeba tisknout barevně (mají pouze růžový rámeček). Tiskněte buďto na silnější papír nebo zalaminujte. Lze také podlepit kartonem nebo moosgumou pro snadnější uchopení dětskými prstíky. ![]()
V Montessori školkách a školách děti začínají se psaním psacího písma. Tvar a způsob psaní vázaného písma je pro dítě přirozenější. Nejprve dítě zvládne čmárat propojené křivky a složitější rovné čáry, které je potřeba na přesném místě začít a skončit zvládne až později. Navíc pohyb ruky při psaní vázaného písma pomáhá propojovat obě hemisféry mozku. Je ale fakt, že jsme v běžném životě obklopeni tiskacími písmeny a děti je chtějí napodobovat. Výbornými pomocníky pro trénink grafomotoriky jsou všechny aktivity praktického života. Všechny činnosti v kuchyni, v dílně, na zahradě. Začínáme velkými pohyby celé ruky - natírání, mytí stolu, malování na velkou plochu... V podstatě v celém procesu platí u činností i u náčiní, že:
Samozřejmě psaní jako takovému musí předcházet kromě činností ruky také spousta aktivit, díky nimž se děti seznámí s písmeny - jejich tvary, názvy i hláskami. Když se ale toto všechno propojí, napíšeme, co nás napadne. A to je pro děti obrovský objev a zároveň motor v činnosti pokračovat a zdokonalovat se. Dnes Vám nabízíme dvě školkové aktivity na psaní a to názvy měsíců (psací) a verše z písně "Měsíce" od Hradišťanu, která nás provází školkovým rokem. Také si můžete vytisknout linkovaný papír pro psací písmo. Přejeme spoustu radosti z nových dovedností.
Děti si z procházek rády nosí různé poklady. Třeba větve :) Co s nimi?
Romča ze Zelené školky s dcerou Aničkou pro vás připravily jednoduchý fotonávod na výrobu roztomilých zajíců. BUDETE POTŘEBOVAT
POSTUP Vyberete vhodnou větvičku - vidličky. Tělo zajíčka by nemělo být příliš slabé. Na silnější větev se lépe namotává "svetr" a maluje obličej. Tavnou pistolí přichytíte konec příze k tělu zajíčka a můžete začít omotávat. Stejně tak přichytíte konec. Fantazii se meze nekladou. Zajíci mohou mít veselé svetry - barevné, pruhaté. Nakonec namalujete oči a čumáček. Věříme, že u vás jeden ušák nezůstane osamělý a vyrobíte si aspoň dva, jako Anička. |
Petra Líbová
Nadšená propagátorka pedagogiky Marie Montessori. -více- starší články
October 2022
|