Milí rodiče,
chceme Vám pomoci s výukou Vašich dětí takovým způsobem, který bude povzbuzující a tvůrčí. Z různých důvodů budou Vaše děti nucené být doma a nestýkat se s kamarády. Vzpomeňte na své dětství.
Vzdělávání je – čas pro pozorování, zkoušení nových věcí, třídění informací, formulováni vlastních myšlenek. Marie Montessori založila své lékařské studie a pedagogický systém na vědeckých poznatcích a systematickém pozorování dětí při jejich činnostech. Pozorovala potřeby dětí. Pozorovala jejich psycho-sociální vývoj, jejich motorický vývoj. Pozorovala, jak souvisí pohyb s psychosociálním vývojem dětí. Pozorovala, jak připravené prostředí plné podnětů dává dětem možnosti rozvoje. Pozorovala, jak při hře venku v různém prostředí děti lépe pohybově prospívají. Pozorovala, jak děti potřebují pohyb a pobyt v přírodě. Pozorovala, jak používají své smysly. Pozorovala, jak může ovlivnit zdravý vývoj dítěte dostatek láskyplných doteků a očního kontaktu. Pozorovala, jak jasně dané hranice umožňují bezpečný rozvoj. Doma, v přírodě a na zahradě, můžete dětem poskytnout všechno co je popsáno výše. Tedy zajistit dostatek kvalitních a odpovídajících podnětů. Nepotřebujete všechny speciální pomůcky, které používáme ve školce. Nepotřebujete tablet a naučné aplikace v něm. Děti potřebují reálné zkušenosti a zážitky. Potřebují vás, rodiče. Vás uvidí, uslyší, budou součástí praktického života rodiny. Mohou pracovat-hrát si-pomáhat – být součástí. Například při umývání, utírání, skládání, nalévání, řezání, broušení… a tím budou trénovat jemné činnosti rukou – příprava pro držení tužky a tedy i zapsání své myšlenky, zachycení svého pocitu. Díky tomu zjistí, že že ruka je nástrojem DUCHA. Můžete napsat dítěti vzkaz, můžete jim přečíst vzkaz, který Vám napsal Váš blízký. Napište spolu dopis babičce, nalepte známku a odneste do schránky... Co třeba sepsat nákupní seznam, přečíst recept, upéct bábovku nebo chleba… Začleňte své děti do činností celého dne. Podpořte je, ať si píší, kreslí, lepí, vystřihují - třeba deník. Mohou opisovat symboly čísel z kalendáře, nakreslit jaké je počasí, opsat jméno dne v týdnu. Moc důležité je s dětmi mluvit. Trénovat dýchání – foukat, zpívat. V rámci senzitivního období pro rozvoj jazyka pozorují Vaše ústa při mluvení. Slyší jak vyslovujete. PEDAGIGICKY POPSÁNO – DOSTÁVAJÍ KOMPETENCE K ČTENÍ, PSANÍ A SOCIÁLNÍ KOMPETENCE. Prvními matematickými dovednostmi je třídění, rovnání, rozdělování, poměřování například při rozlévání, nalévání, přesypávání... Opět je tréninkem práce doma, ale hlavně venku – zažijí si matematiku celým tělem. Teprve poté nastupuje uvědomění si symbolů. Jejich význam, početní operace. Společné nákupy, počítání peněz, měření vzdálenosti nebo, výšky metrem. Počítání kolik potřebuji oloupat brambor na večeři, když já sním 3, táta 3, bratr 1, já 2? Při krájení 1 celku na 6/6 zjistit že 1/6 je stejně velká jako další 1/6. – PŘELOŽENO DO PEDAGOGICKÉHO SLANGU: DOSTALI JSTE KOMPETENCE K MATAMATICKÝM DOVEDNOSTEM. Hodiny a rozdělení činností během dne. Jako děti jste zřejmě věděli, že každý den bude snídaně, oběd a večeře a budete sedět u stolu s celou rodinou, večer si vezmete svého plyšáka, rodiče vám dají pusu a půjdete klidně do postýlky – PŘELOŽENO DO PEDAGOGICKÉHO SLANGU: MĚLI JSTE PEVNÝ DENNÍ I VEČERNÍ REŽIM, KTERÝ VÁM DÁVAL JISTOTU. A TÁTA DODNES VYPRÁVÍ, JAK PLETL POHÁDKY A USÍNAL DŘÍVE NEŽ VY… ŘÍKÁME TOMU TAKÉ DĚJOVÝ SLED, POSLOUPNOST, JASNÉ HRANICE. ...pokračování zítra Comments are closed.
|
Petra Líbová
Nadšená propagátorka pedagogiky Marie Montessori. -více- starší články
October 2022
|