Montessori pomáhá dětem zvládnout praktický život, zkoumat, jak věci fungují, psát příběhy, počítat až do nekonečna a rozumět řádu věcí kolem sebe.
Maria Montessori také viděla, že kolem čtvrtého a pátého roku věku přichází obrovský zájem o písmena a číslice. Dítě se v tomto období vlastního zájmu učí snadno, bez úsilí a vůle a k učení používá schopnost mysli absorbovat. Pokud je v prostředí, kde se dítě pohybuje, dostatek didaktického materiálu, který jeho zájem podpoří, a průvodce, který mu ukáže, jak se s pomůckami pracuje, postupuje v učení velice rychle. Děti tak píší a čtou a počítají v tisících dříve, než nastoupí do základní školy.
Prostředí školky je rozčleněno na pět vzdělávacích oblastí – oblast praktického života, smyslové výchovy, jazyka, matematiky a sekce Poznáváme svět. Vše je přehledné, dětem dostupné, seřazené podle dvou základních principů: od jednoduchého ke složitému a od konkrétního k abstraktnímu. Ve školkách Montessori jsou běžné heterogenní skupiny dětí od 3 do 6 let. Děti se tak mohou učit od sebe vzájemně. Velký důraz je kladen na vlastní aktivitu, používání rukou a opakování, které posiluje nervová propojení a tímto způsobem se dovednosti dětí tříbí a zpřesňují. Comments are closed.
|
Petra Líbová
Nadšená propagátorka pedagogiky Marie Montessori. -více- starší články
October 2022
|