Montessori Kladno
  • MONTESSORI KLUB
    • O Montessori klubu
    • Rozvrh
    • Montessori pracovny
    • Zpívání pro batolata
  • DĚTSKÉ SKUPINY
    • O Montessori DS
    • Informace k docházce
    • Sekce pro rodiče
    • Organizace šk. roku
    • Živý dvorek
    • Zápis do DS
  • MATEŘSKÉ ŠKOLY
    • O Montessori mateřské škole
    • MŠ Kladno >
      • Sekce pro rodiče
      • Zahrada
    • MŠ Hostouň >
      • Sekce pro rodiče
      • angličtina
    • Organizace šk. roku
    • Vzdělávací plán
    • letní tábory
    • Zápis do MŠ
  • STRAVOVÁNÍ
  • KURZY PRO DOSPĚLÉ
    • Přehled přednášek
  • O MONTESSORI
    • Pedagogika Montessori
    • Maria Montessori
    • Praktický život
    • Smyslová výchova
    • Jazyk
    • Matematika
    • Poznáváme svět
  • O NÁS
    • Náš tým
    • Archiv novinek
    • Praxe pro studenty
    • Erasmus+ ProChil Project
    • Hledáme kolegy
  • VIZE A HODNOTY
  • REFERENCE
  • FAQ
  • CENÍK
  • KONTAKTY
  • BLOG
  • WEBOOKER

Žijeme Montessori vzděláváním

Montessori je vzdělání pro život

3/12/2020

 
Montessori je vzdělání pro život. Dává smysl. Je živé a podporuje růst člověka v kterémkoliv věku. Vychází z reality a je pro každodenní reálný svět. Víme, že děti se odmalička chtějí učit, baví je poznávat a radostně objevují svět kolem nás. Na tom v Montessori stavíme.

Informace a poznatky předáváme dětem propojeně, v souvislostech a ideálně tak, aby děti měly velký prostor pro vlastní aktivitu a objevování. Poznané propojujeme s realitou a se skutečným světem. Vše, co se dozvídáme, se učíme aplikovat a maximálně zavádět do praxe. Montessori pedagogika klade důraz na efektivně připravené prostředí pro učení dětí. Zakladatelka Marie Montessori vyvinula širokou škálu pomůcek, které děti využívají. Na učitele – průvodce dětí klade také velké osobnostní a odborné nároky. Ti dítě do prostředí uvedou, představí mu didaktické materiály a seznámí ho s pravidly. V rámci nich si pak dítě svobodně vybírá aktivity. Cílem je zachovat a posílit vnitřní motivaci dětí a podpořit je v nezávislosti.

Montessori pomůcky mají poměrně jasně daný vnitřní řád a pravidla, což usnadňuje a podporuje samostatnost již od útlého věku. Svobodná volba umožňuje dětem věnovat se tomu, co je právě teď nejvíc přitahuje, a efektivně tak využívat jejich senzitivní období. Děti se cítí respektovanější, není potřeba je do činností nějak motivovat a ochotně za svoje rozhodnutí přejímají zodpovědnost. V Montessori dítě nese přirozené následky své volby. Přirozené důsledky jsou bezprostřední a nejlepší zpětnou vazbou. Díky tomuto přístupu se děti rychle stávají samostatnými. Posouvají se kupředu vedeny vlastním zájmem a přijímají za to zodpovědnost. Poznávají se, a utváří se. Umí se odhadnout. Posilují tak sebedůvěru. Protože žádní dva lidé nejsou stejní a každý má svoji jedinečnou cestu, nemůžeme ani všechny děti vzdělávat v jednu chvíli stejně. Proto je pro Montessori typický vysoký stupeň autonomie dětí.

Postupný proces poznávání světa od konkrétního k abstraktnímu rozvíjí dětskou schopnost myslet a uvažovat. Pomůcky, které děti den co den používají, jsou mezi sebou vzájemně propojené a umožňují mnohá propojení objevovat. To děti přirozeným způsobem vede k neustálému hledání souvislostí a možných provazeb. Tento způsob učení podněcuje celostní myšlení u dětí a pomáhá jim vnímat sebe sama jako součást vesmíru.

Montessori pedagogika efektivní díky tomu, že je postavená na neurologii – na premise, že se lidský mozek rád učí. Pedagogika je ověřená více než sto lety zkušeností na pěti kontinentech. V České republice fungují Montessori školy už 22 let. Je to způsob vzdělání, které připravuje děti pro budoucnost. Na to, že se svět rychle mění. Víme a víme, že pro úspěšné fungování musíme být flexibilní, zodpovědní, nesmíme se bát zkoušet nové věci. Umět nést zodpovědnost, mít schopnost sebeřízení i spolupráce, schopnost vnímat propojení, souvislosti. Mít chut poznávat svět kolem nas a proměňovat ho. Schopnost přemýšlet, umět si vybrat, naplno se soustředit, „dotahovat“ své projekty, umět si činnosti plánovat.

Abychom tohle všechno zvládli, je nutný každodenní trénink těchto dovedností už v nejútlejším věku, dokud je mozek platsický a utváří si svou vnitřní architekturu a nastavení, tzn. do šesti let věku.

Pokud chcete, aby se vaše děti v sobě vyznaly, měly jistotu samy v sebe a zároveň chuť objevovat a proměňovat náš svět, přidejte se k nám :-).

Děkuji Mgr. Ditě Dlouhé z Montessori ČR za spolupráci při psaní tohoto článku.
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture

Comments are closed.

    Petra Líbová

    Nadšená propagátorka pedagogiky Marie Montessori.  -více-

    starší články

    October 2022
    August 2022
    January 2022
    September 2021
    April 2021
    March 2021
    July 2020
    April 2020
    March 2020

    RSS Feed

přihlášení klub a kurzy
OMLUVY ŠKOLKY A JESLE
Stravování a jídelníček

VIRTUÁLNÍ NÁSTĚNKY PRO RODIČE ZAPSANÝCH DĚTÍ

MŠ HOSTOUŇ
MŠ KLADNO
JESLE KLADNO

Montessori mateřská škola a klub Kladno, z. s.

Montessori MŠ Kladno
Obránců míru 2666
Kladno

Montessori MŠ Hostouň
Pod Kostelem 56
Hostouň
Montessori jesle
Ant. Suchého 2310
Kladno
Školní jídelna-vývařovna
I. Olbrachta 2618
Kladno

  • MONTESSORI KLUB
    • O Montessori klubu
    • Rozvrh
    • Montessori pracovny
    • Zpívání pro batolata
  • DĚTSKÉ SKUPINY
    • O Montessori DS
    • Informace k docházce
    • Sekce pro rodiče
    • Organizace šk. roku
    • Živý dvorek
    • Zápis do DS
  • MATEŘSKÉ ŠKOLY
    • O Montessori mateřské škole
    • MŠ Kladno >
      • Sekce pro rodiče
      • Zahrada
    • MŠ Hostouň >
      • Sekce pro rodiče
      • angličtina
    • Organizace šk. roku
    • Vzdělávací plán
    • letní tábory
    • Zápis do MŠ
  • STRAVOVÁNÍ
  • KURZY PRO DOSPĚLÉ
    • Přehled přednášek
  • O MONTESSORI
    • Pedagogika Montessori
    • Maria Montessori
    • Praktický život
    • Smyslová výchova
    • Jazyk
    • Matematika
    • Poznáváme svět
  • O NÁS
    • Náš tým
    • Archiv novinek
    • Praxe pro studenty
    • Erasmus+ ProChil Project
    • Hledáme kolegy
  • VIZE A HODNOTY
  • REFERENCE
  • FAQ
  • CENÍK
  • KONTAKTY
  • BLOG
  • WEBOOKER